KUMBAKARNA
Arya Kumbakarna iku putrane Begawan Wisrawa lan Dewi
Sukesi ingkang angka loro. Sedulure ana telu, yaiku Dasamuka (Rawana),
Sarpakenaka, lan Arya Wibisana. Kumbakarna Kasatriyan ing Pangleburgangsa.
Garwane widodari, asmane Dewi Kiswani. Kumbakarna lan Dewi Kiswani duweni putra
loro, yaiku Kumba-Kumba lan Aswani Kumba. Wujude Kumbakarna iku buta gedhe
nganggo makutha. Gedhe dhuwur ora ana kang madhani lan katon nggegirisi.
Wujuding kupinge kaya kumba (kwali utawa kendhi), mulane sinung aran
Kimbakarna.
Dene kang dadi patuladhan
yaiku rikala negarane diamuk dening Anoman sawadya balane, jalaran Dasamuka
ndhusta Dewi Sinta, Kumbakarna gelem sabiyantu marang Gusti ratune, perange
kumbakarna ora niat ambelani Dasamuka ananging niat ingsun maju perang mbela
tanah kelairane yaiku bumi pertiwi kang nangis jalaran kanggo ajange pabaratan.
Nalika Dasamuka mertapa
ing Gunung Gohkarna, Kumbakarna ora keri. Sajrone mertapa, uripe Kumbakarna
mung sarana banyu, necep sarining bun. Awit saka genturing tapane, Kumbakarna
karawuhan Bathara Guru, Kumbakarna kaparengake darbe panyuwun, lan panyuwune
bakal diijabahi.
Satemene para dewa kang
ndherek tindak Bathara Guru padha ora nyarujuki yen Kumbakarna kaparingan
nugraha, awit Kumbakarna doyan mangan manungsa. Wus akeh manungsa, brahmana,
resi, widadara, widodari dalasan para dewa pisan kang dimangsa dening
Kumbakarna. Bathara Guru nuli dhawuh marang Dewi Uma supaya manjing ing tutuke
Kumbakarna, dumunung ing pucuking ilate, supaya ature raseksa iku ora padha karo
sing dikarepake. Mula nalika ditari nyuwun nugraha apa, Kumbakarna nyuwun
supaya: bisa turu kepati nganti atusan taun, kuwat mangan lan ngombe kang akehe
kagila-gila, bias gawe kekese mungsuh.
Kumbakarna kaparingan
aji Cirakalasupta, aji Gedhongmengo, lan aji Petak Gelap Sakethi. Dayaning aji
Cirakalasupta yen wus kawateg, njalari Kumbakarna bisa turu kepati atusan taun
tanpa nglilir. Dayaning aji Gedhongmenga, Kumbakarna kuwawa mangan lan ngombe
kang akehe kagila-gila, yaiku kang mahanani teguh-santosane salirar. Saben
mentas mangan lan ngombe kang akehe nganti ngundhung-undhung kaya gunung,
lumrahe Kumbakarna banjur turu kepati pirang-pirang sasi lawase. Dayaning aji
Petak Gelap Sakethi njalari Kumbakarna yen petak swarane kaya gelap ngampar,
agawe kekesing atine para mungsuhe.
Ana ing Alengka,
kalungguhane Kumbakarna iku dadi senopatining wadyabala. Kumbakarna senadyan
asipat diyu (buta) nanging pambegane satriya. Marang watake Dasamuka kang
banget angkara murka, Kumbakarna benget nyeda (nyacat), Dasamuka ndhusta Dewi
Sinta garwane Ramawijaya banget cineda dening Kumbakarna. Miturut panemune ngalap
bojoning liyan sarana dinustha, iku panggawe nistha, dudu pakartine satriya.
Yen miturut watake satriya ngalap rabine liyan iku kudu sarana perang.
Kumbakarna wola-wali asung pamrayoga marang Dasamuka supaya Dewi Sinta
dibalekake dhisik marang Rama. Sawise mangkono menawa Dasamuka kepingin nggarwa
dheweke, Kumbakarna saguh ngrebut kanthi sarana taker ludhira (bandayuda)
mungsuh Rama.
Nalika Alengka rinabasa
wadyabala wanara nganti tumekane Patih Prahasta mengsah yuda, Kumbakarna isih
kepati nendra. Bareng Prahasta mati dikepruk tugu watu karo Anila, Dasamuka
lagi dhawuh wadya supaya nggugah Kumbakarna. Ananging Kumbakarna angel ing
panggugahe Kumbakarna agawe gumune wadyabala kang dinuta. Sanadyan awake nganti
wola-wali giniles kreta apangirit turangga utawa diidak-idak gajah, parandene
Kumbakarna isih tetep turu kepati. Bareng wulu-puhune (cumbu)-ne dibedhol,
Kumbakarna sanalika gregah tangi.
Wis dadi padatane,
Kumbakarna saben mentas turu kudu mangan lan ngombe. Salebare mangan-ngombe
kang ora karuwan akehe, Kumbakarna banjur ngadhep kadange wreda. Sawise
diwartani rusaking wadyabala Alengka nganti tekan sedane Patih Prahasta,
Kumbakarna banjur didhawuhi madeg senopati mbrastha wadyabala wanara, balane
Prabu Rama.
Kumbakarna wegah maju
perang. Akeh-akeh ature marang Dasamuka kang wose nyalahake tumindake kangmase.
Biyen wis dielikake supaya mbalekake Dewi Sinta marang Rama. Bareng saiki Alengka
katekan bebaya, negarane rusak, saiki mbingungi. Dasamuka nesu banget, nganti
kawetu ucape bab pangan sing dipangan Kumbakarna iku wuluwetu bumi Alengka,
geneya gelem mangan asil bumine teka ora gelem mbelani bumi wutah getihe kang
wektu saiki diidak-idak mungsuh.
Kumbakarna panas atine.
Kabeh panganan lan omben-omben sing mlebu wetenge sigra diwutahake maneh ana
ngarepe Dasamuka. Pasewakan agung kraton Alengka dadi kembeng (banjir) banyu utah-utahane
Kumbakarna. Gandane ora enak, marahi muleg-muleg ning weteng. Dasamuka sangsaya
nesu, Kumbakarna diunèk-unèkake sakatoe. Tanpa pamit, Kumbakarna maju ana ing
paprangan. Sedyane ora nglabuhi angkara murkane Dasamuka, nanging nedya mbelani
lan ngrungkepi bumi wutah getihe kaya kang digambarake ana ing Serat Tripama
yasane pujangga Mangkunegara IV kae. Wusanane Kumbakarna gugur ana paprangan.
Irunge grumpung lan talingane pagas merga dicokot lan disempal dening Sugriwa.
Tangane loro lan sikile loro tugel kajemparing dening Rama. Senadyan kari
gembung isih bisa ngamuk, nggulung-nggulung. Wusana jemparing pamungkase Rama
tumanen ing jajane Kumbakarna saengga palastra.
Patine
Kumbakarna kanthi perangane awak kang dipretheli mbaka siji iku minangka
piwalese Ditya Jambumangli kang duk ing uni uga mati kanthi awak dipretheli
dening Resi Wisrawa, keng ramane Kumbakarna. Nalika semana ya Jambumangli iku
kang dadi jago, ngadani sayembara perang ngadhepi para satriya kang bakal
ngayunake Dewi Sukesi, klebu Resi Wisrawa.
Termasuk alur apa itu teks crita kumbaksrna gugur?
ReplyDeletehttps://sharinganku.com/blog/2020/01/14/laki-laki-menjadi-korban-pemerkosaan/
ReplyDeleteGoblook
ReplyDeleteada sinopsis nya?
ReplyDelete